04 mars 2014

Akupunktur

Idag var det dags för akupunktur igen. Det är femte gången jag är hos min akupunktör för besvär i armar pga för mycket handarbete, telefonpill och datorsittande och jag upplever en enorm förbättring. Jag tror det beror dels på akupunkturen och dels på att jag stretchar. Jag har ett litet stretchprogram som stärker händer, armar och axlar som jag gör nästan varje dag. Och skriver upp i List när jag gjort det så jag har koll.

Min akupunktör är nybörjare och det är inte jag. Jag har fått akupunktur många gånger, i olika omgångar. Jag vet var punkterna sitter och jag vet vad som gör vad. Hen har gått en kurs för sjukgymnaster och är nyfiken. Alltså är hen väldigt nöjd med att jag är en så van nåldyna. Förra gången blödde jag tex massor i ansiktet då hen kommit åt ett kärl. Hen var förskräckt men jag tog det med ro - käkmuskeln hade fått precis det den behövde och jag mådde finfint.

Under tiden jag är nåldyna brukar jag passa på att meditera. Idag fick jag en extra utmaning eftersom hen glömde stänga dörren efter sig. Det var väldigt svårt att slappna av - skulle någon komma in? De där stegen, var de på väg hit? Vad skulle jag säga när hen kom in? Hur visste jag att det var rätt person som kom in?

Som brukligt är på vårdcentraler fanns en klocka i rummet. Jag tog fasta på den och lyssnade på tickandet. Tick, tack. Tick, tack. Efter ett tag lade jag till ett mantra "Här, Nu" till tickandet. Det var fortfarande svårt, men det gick ändå rätt bra. Men efter att hen varit och vridit på nålarna och stängt dörren efter sig var det mycket enklare att falla till ro.

Inga kommentarer: