14 juli 2005

Svimma

Min qigong går inte så bra. Jag ska numera stå upp och hålla andan. Då svimmar jag och ramlar. Igår var det väldigt illa, jag skakade i över en minut. Jag vet, jag hade klockan i handen. Eller rättare sagt, jag tappade klockan eftersom jag skakade och sparkade till den - eftersom jag skakade - så den for iväg fyra meter och in under ett skåp. Då gav jag upp och gick och la mig istället.

Imorse var jag lite smartare. Jag ställde mig framför soffan, så när jag började svimma och skaka så kunde jag sätta mig mjukt. Efter ett par gånger lyckades jag hålla andan någorlunda. Men det kommer att ta ett tag innan jag klarar av hela programmet. Tålamod. Men läkaren jag träffade igår (eftersom det var lite väl mycket, till och med för mig) sa att han ville göra en CT-scan på mig. Hoppsan.

Min stressnivå är för hög. Det är inte bra att inte komma ihåg vad jag tänkt från en sekund till en annan. Snart blir det förhoppningsvis semester och då ska jag försöka varva ner. Försöka. När jag kommer tillbaka är det äntligen dags för Resan! Äntligen!

4 kommentarer:

lumipa sa...

Sitter och läser din blogg efter en lång och vild sökning efter qigongerfarenheter. Arbetar själv aktivt med qigong och rehabilitering så nyfiken är jag om din qigong gav resultat.

Lumipa

andas sa...

Hej Lumipa,

Ja, jag tycker att den gav resultat. Nu har jag dock gjort uppehåll i ett par veckor och det känns. Jag är väldigt trött, jag kommer inte upp på morgnarna, jag är trött på eftermiddagarna. Har helt enkelt inte samma energi.

Samtidigt är jag lite för stressad nu för att tvinga upp mig på morgnarna och göra qigong. Det går helt enkelt inte, jag vill bara sov. Trots att jag vet att jag mår bättre av qigong än av en halvtimmes extra sömn.

Jag försöker vara snäll med mig själv och tänker att jag tar upp det sedan, när den här jobbiga perioden är förbi. För jag tyckte om det, även om det var väldigt jobbigt på slutet, att svimma hela tiden.

Men ibland kommer tanken... Ska jag göra såhär varje morgon i resten av mitt liv? Och då tvivlar jag ännu mer och ligger kvar i sängen en stund till.

lumipa sa...

Sova på morgonen.... underbart :) Men....
Bra att qigongen gav resultat, bara det ger en energi att fortsätta "varför sluta med något som fungerar?"
Jobbiga perioder kommer alltid att finnas i människans liv, mer eller mindre ett sätt att slippa eller lindra är just att göra sin qigong. Man tillför kroppen en hel del energi och har möjlighet att på ett "strukturerat" sätt bena upp sina problem "om man nu har några..".
Qigong är förutom en bra träningsform för kroppen också en utmärkt metod till att meditera. Nu vet jag inte vilken form av qigong du har kört men den metoden som jag har kört hittar du på www.qigongakademien.com finns i Stockholm och jag vet att den fungerar.
Resten av ditt liv... hummm låter ganska negativt. Tänk på det positiva i stället. En ny dag .. en ny möjlighet även om den är så liten som att stiga upp och köra ett pass eller en meditationsstund.

andas sa...

Lumipa:

Ja, varför sluta med nåt som fungerar? Det är en bra fråga. Jag har alltid ursäkter: "Vi har besök" eller "Vi ska på semester" eller liknande då det inte "funkar" eller "passar sig". Tyvärr.

Men du har helt rätt, det är väldigt bra att göra det. Vilken variant av qigong jag gör vet jag inte, jag vet bara att det inte är den som finns på qigongakademien. Jag har lärt mig den av en äkta kinesisk mäster ;-) men inte riktigt greppat vad den heter.

Det är lite som det jag skriver nedan "1001 beslut om dagen", dvs att man för att behålla en god vana eller lära sig något nytt alltid måste se till att bestämma sig aktivt för att fortsätta.