23 juni 2005

Kommunikationsproblem

Jag har kommunikationsproblem. Jag som älskar att kommunicera. Inte informera, inte diskutera utan kommunicera. Jag älskar det som min favoritfilosof kallar för "interligens", dvs det som kommer till i ett samtal, en kombination av två personer. Där föds storverk.

Men på sista tiden har jag känt att jag har svårt att kommunicera. Jag får inte fram det jag vill säga och folk förstår inte vad jag menar. Inte bara så att jag inte hittar ord, utan jag lyckas inte få fram själva meningen i det jag vill säga. Oavsett om det är när jag skriver mail eller pratar med folk. Jag har en klar idé om vad jag säger men min samtalspartner hör något annat. Det spelar ingen roll vilket språk jag pratar, eller om jag pratar med folk med samma eller olika modersmål som jag. Jag kan inte göra mig förstådd och det är fruktansvärt frustrerande. Det hämmar mig i jobbet och det gör att jag drar mig undan från folk och inte vill vara social.

Troligen beror det mycket på min höga stressnivå, att jag inte kan koppla vindlingarna i hjärnan rätt så att jag får fram det jag vill. Jag känner hur det jag vill säga väller fram i mig, det är massor av tankar som vill fram och jag har en perfekt slutsats och kopplar ihop allt. Så sätter jag mig ner för att skriva ner det och det blir bara virrvarr. Inga slutsatser, inte ens en liten röd trådända skymtar i texten.

Inga kommentarer: