10 juni 2005

Djupa diskussioner

Gårdagskvällen ägnades åt djupa diskussioner med en kär väninna. Lite rödvin, lite trevligt sällskap och bra musik ger bra diskussioner. Oftast.

Vi funderade på hur det blir. Hur hon blev deprimerad, väldigt deprimerad, när livet inte ville som hon ville. Hur hon ryckt upp sig nu och mår bättre. Men hur hon fått en liten stroke som en påminnelse. Vid 26 års ålder! Dit vill jag inte! Symptomen hon beskrev stämde läskigt väl in med mina yrselanfall. Dags att ta det lugnare.

Idag ska jag hämta boken, "The Journey" åt M så att hon kan läsa den och vi kan göra resan snart. Tack och lov var hennes knöl i bröstet inte cancer utan en godartad cysta. Men hon har fått sig ett skrämselanfall, vill jag lova. Jag med. Hon är inte heller gammal.

Igår var första gången jag sade högt till någon utomstående vad jag tänker på. Att jag vill arbeta med något som är meningsfullt och som ingår i jordens stora kretslopp. Jag har skrivit det här förut och det har gjort mig säkrare, så att jag kan säga det högt. Att leva med jorden är det jag vill göra. Jag har romantiska drömmar om ekologiska tomater och hembakta svamppajer. Jag hejdar mig när jag börjar drömma om ekollonbökande smågrisar och lyckliga hönor - vid djur går min gräns. Jag är lat!

Ett litet växthus med allehanda godsaker, egna örter i trädgården och vinbärsbuskar på tomten däremot! Det vill jag ha. Och närhet till ett kantarellställe eller två, samt gärna lite vilda hallon på vägen. Lyx!

Inga kommentarer: